Egzekucja wyroku nakazującego usunięcie wad nieruchomości

Witaj!

Postanowiłam o niej napisać na wszelki wypadek, gdyby miało okazać się, że sprzedawca lokali nawet po wydaniu wyroku sądu nie chce naprawić części wspólnych budynku. Wierzę, że nie będzie konieczności korzystania z tej opcji!

Jeżeli nie znasz dobrze tematu wykonania zastępczego możesz w jednym z wcześniejszych wpisów przeczytać więcej o upoważnieniu do wykonania czynności na koszt dłużnika w pozwie o usunięcie wad budynków, a także o dochodzeniu zwrotu kosztów wykonanej w ramach tego upoważnienia naprawy.

Wiem, że temat jest interesujący, szczególnie dla wspólnot mieszkaniowych dochodzących roszczeń związanych z wadami nieruchomości wspólnej na podstawie rękojmi za wady fizyczne rzeczy. Wiedza ta może jednak przydać się każdemu, kto ma jakiś problem z źle wykonanymi budynkami czy lokalami.

10119523795_3e1b33d071_z

W dzisiejszym wpisie chciałabym Ci powiedzieć, jak poprowadzić egzekucję wyroku, w którym Sąd nakazał sprzedawcy rzeczy (np. deweloperowi) usunięcie wad, powiedzmy usterek w lokalu lub nieruchomości wspólnej.

Zakładamy, że w tym wyroku nie było upoważnienia do wykonania naprawy na koszt sprzedawcy.

W takim wypadku egzekucję wyroku prowadzimy na podstawie art. 1049 kodeksu postępowania cywilnego.

Oto krótka lista czynności, o których powinieneś pamiętać:

  1. Czekamy aż wyrok się uprawomocni – od razu prawomocny jest wyrok wydany przez sąd drugiej instancji, a wyrok sądu pierwszej instancji dopiero wówczas, gdy strona przeciwna nie wniesie od niego apelacji,
  2. Składamy wniosek o nadanie wyrokowi klauzuli wykonalności – jeżeli nie wiesz, jak powinien wyglądać taki wniosek napisz do mnie, prześlę Ci krótki wzorek :)
  3. Czekamy aż sąd doręczy nam tytuł wykonawczy czyli wyrok wraz z klauzulą wykonalności,
  4. Piszemy wniosek o wszczęcie egzekucji, w którym koniecznie zawieramy: wniosek o wezwanie dłużnika (naszego pozwanego, czyli np. dewelopera) do usunięcia w ciągu np. miesiąca usterek w lokalu (wskazujemy dokładnie o jakie usterki i lokal chodzi), wniosek o udzielenie wierzycielowi (czyli np. właścicielowi lokalu) umocowania do usunięcia usterek na koszt dłużnika w wypadku niezastosowania się go do wezwania i przyznania wierzycielowi od dłużnika na ten cel kwoty _____ zł.  W uzasadnieniu wniosku opisujemy krótko sprawę i wskazujemy dowody potwierdzające wysokość kosztów naprawy (dowody wraz z oryginałem tytułu wykonawczego załączamy do wniosku),
  5. Dokonujemy opłaty w kwocie 40 zł i załączamy potwierdzenie jej uiszczenia do wniosku – rachunki bankowe znajdziesz na stronach internetowych sądów,
  6. Wysyłamy wniosek do sądu rejonowego właściwego według miejsca wykonania naprawy lokalu. Czyli jeżeli przykładowo lokal położony jest w dzielnicy Mokotów to wniosek składamy do Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa w Warszawie,
  7. I czekamy na postanowienia sądu  :)

Sąd w pierwszej kolejności wezwie dłużnika do wykonania naprawy we wskazanym terminie. Po upływie terminu sąd umocuje wierzyciela do zastępczego wykonania czynności na koszt dłużnika i przyzna wierzycielowi sumę potrzebną do wykonania czynności. Jeżeli dłużnik nie zapłaci kwota ta będzie mogła być dochodzona w postępowaniu egzekucyjnym.

Zdjęcie autorstwa Faungg’s photo.

Opublikowano w Postępowanie przed sądem, Upoważnienie do usunięcia wad na koszt dłużnika, Wady fizyczne mieszkań, Wady fizyczne nieruchomości wspólnej / wady budynków, Wady nieruchomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


siedem − = 5

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Licencja Creative Commons
Teksty autorstwa Joanny Marcinkowskiej na licencji CC BY 4.0